Ladda ner ditt köpcentrums app gratis Kupolen ? Klicka här

Vilket lopp passar dig? 5 tuffa och roliga utmaningar för 2019

livsstil20/12/2018

Springa i totalt mörker, genomföra en Satmara eller springa riktigt, riktigt långt? Det låter kanske mer tufft än roligt, men känslan efter en fysisk utmaning är obeskrivligt skön. Här är fem lopp för dig som har som nyårslöfte att vara mer aktiv 2019.

5 annorlunda lopp i närheten av dig

9 mars: Säfsen Winterbackyard – långt, längre, längst
Vad är nu detta, undrar du. Jo, en backyard ultra består av en bana som är 6705 meter lång. Klarar du den under en timme är du kvalificerad att fortsätta ett varv till. Klarar du även den under en timme är du återigen kvalificerad att fortsätta. Och så fortsätter det tills du är sista man eller kvinna kvar. Lätt som en plätt, eller hur?
http://www.svenskacupenibackyardultra.se/

29 juni: Vansbro Triathlon – när en gren inte är tillräckligt
Tillhör du eliten klarar du av 1,9 kilometer simning, 90 kilometer cykling och 21 kilometer löpning på strax över fyra timmar. Och fyra timmar är som två bra långfilmer. Eller en härlig shoppingrunda. Eller en skön tupplur. Äsch. Anmäl dig bara. Det blir roligt. Och dessutom rankas Vansbro som Sveriges bästa Triathlon.
http://vansbrosimningen.se/vansbrotriathlon/ 

23 augusti: Fjällnatten Sälen – glöm inte pannlampan
Lagom till att solen går ner tar du liften upp på berget och river sedan av 12 kilometer i totalt mörker. Ja, du måste så klart ha pannlampa, men utöver det kommer banan att vara helt mörk. En kittlande utmaning som passar alla utom de mörkrädda.
http://www.fjallmaratonsalen.se/fjallnatten-salen/

24 augusti: SatMaran – girl power på cykel
Namnet antyder att det skulle vara kylig stämning på Blötbergets IP när SatMaran går av stapeln, men det är så klart tvärtom! Det här är ett mycket roligt MTB-lopp i blandad kuperad terräng där bara tjejer får delta. Välj själv om du vill köra 27 eller 42 kilometer. 
http://boka.visitdalarna.se/sv/se-gora/a1500236/satmaran-mtbloppet-f%C3%B6r-glada-tjejer-2019/detaljer

30 augusti–1 september: Ludvika trailweekend – en helg utan asfalt
Välkommen ut i skog och mark, och en helg späckad med trail running. Fredagen inleds med en nattävling om nio kilometer, på lördagen väntar tio kilometer av höga berg och naturliga hinder och på söndagen kan du pusta ut med fem eller 16 km klassisk terränglöpning. Puh. Glöm inte att ta med barnen på söndagens Gretalopp.
http://ludvikatrailweekend.kallbottensik.se/

Tips! Rätt utrustad för lopp och träning

  • Visselpipa. Om du är ute på traillopp eller ultramarathondistans och något händer kan en visselpipa vara bra om du vill göra dig hörd.
  • Pannlampa. Behövs troligtvis inte vid stadsloppen och hinderbanorna. Men återigen, ska du på traillopp, långdistanslopp eller sticka ut och träna på kvällen är det lika bra att ha med en pannlampa.
  • Handskar. Till hinderbaneloppen köper du ett par handskar med ordentligt grepp.
  • Energigel eller flytande energitillskott. Perfekt boost under längre tävlingar. Men kom ihåg att prova ut vilken sort som passar dig och hur ofta du behöver påfyllning innan det är dags för lopp.
  • Träningsklocka. Optimera din träning med hjälp av en träningsklocka som mäter både distans och puls.
  • Camelback eller vätskebälte. De flesta lopp har vätskekontroller, men behöver du fylla på depåerna oftare har du med dig vatten i ett vätskebälte eller en camelback, som du har på ryggen.

Av Kupolen

Hitta rätt utrustning för utmaningarna

Visa på karta

Öppettider

Måndag 10-20, lördag 10-18söndag 11-18 

Kontakt

010-452 88 43
Visa på karta

Öppettider

Måndag 10-19, lördag 10-17söndag 11-17 

Kontakt

0243-800 04
Visa på karta

Öppettider

Måndag 10-20, lördag 10-18söndag 11-18 

Kontakt

010-705 33 32

Andra nyheter

#JustAsk

Vi svarar
inom en timme
på vår Facebook sida

Ställ din fråga
Öppettider
Vardagar 10-20
Lördagar 10-18, Söndagar 11-18

Phone : +46 243 24 84 44
> Kontakta oss

Top